مطالعات اجتماعی هشتم

مطالعات اجتماعی هشتم

علوم اجتماعی
مطالعات اجتماعی هشتم

مطالعات اجتماعی هشتم

علوم اجتماعی

فضای مجازی




فضای مجازی واژه‌ای است که در دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی تخیلی شد و شاغلان در زمینه کامپیوتر و علاقه‌مندان به سرعت آن را به کار بردند و در دهه ۱۹۹۰ رایج شد. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در حال رشد بود و لفظ فضای مجازی می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را نمایندگی کند.

لفظ مادر فضای مجازی سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژه‌ای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانه اش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل به کار برد.              

گروه سنی ( درس 8)

گروههای سنی کودک و نوجوان: یک رده بندی خاص، برای تفکیک میان آثار مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بر پایهٔ این رده بندی، کلیهٔ کتابهایی که در این سازمان برای کودکان به چاپ می‌رسند، بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشیها، نوع مطلب، و معیارهایی از این قبیل، به شش گروه مختلف تفکیک می‌شوند. شش گروه بدین شرح است:

  • گروه الف: سالهای قبل از دبستان.
  • گروه ب: سالهای آغاز دبستان (کلاس‌های اول، دوم و سوم).
  • گروه ج: سالهای پایان دبستان (کلاس‌های چهارم و پنجم).
  • گروه د: دورهٔ راهنمایی.
  • گروه هـ: سالهای دبیرستان.

گفتنی است که این طبقه بندی ظاهرا مدتی بعد، قدری نیز دچار تغییر و اصلاح شد. بدین سان که گروه سنی الف و ب در آن قدری دچار تغییر گردید:

  • گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
  • گروه ب: سالهای دوم و سوم دبستان
  • گروه ج: سال‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان
  • گروه د: دوره راهنمایی
  • گروه هـ: سال‌های دبیرستان

این رده بندی از سال ۱۳۶۸ش در پشت جلد کتابهای کانون مشخصا ذکر می‌شود. هر کتابی که کانون چاپ کند، رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می‌توانند به سادگی دریابند که این کتابها هر یک برای چه مخاطبی مناسب، و قابل توصیه است. نیز، مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می‌توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده‌اند.

این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد.

گرچه گاه کلی گویانه گفته‌اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهرا تا کنون مطالعهٔ دقیقی درباره اسباب و علل توجه به این طبقه‌بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتابها صورت نگرفته است.

نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی (( درس 8))

نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی

ازرده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای نظامی است جهت طبقه بندی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس محتوای آنها توسعه یافته است. بیشتر این نظامها توسط بخش دولتی شکل گرفته اند و اغلب بر اساس رده بندی محتوای تصاویر متحرک هستند. این نظام به والدین کمک می‌کند که بر محتوای فرهنگی مورد استفاده فرزندان خود نظارت داشته باشند. با این حال اغلب والدین توجهی به برچسب رده سنی درج شده بر روی جلد بازی‌های خریداری شده توسط فرزندانشان نداشته و حتی خود نیز در هنگام خرید نسبت به این موضوع سهل انگار هستند.

این رده بندی بر اساس شرایط فرهنگی و ساختار اجتماعی جوامع بنا نهاده شده و به همین دلیل در مناطق مختلف جغرافیایی از رده بندی‌های متفاوت استفاده می شود. به عنوان مثال بازی متال گیر سالید ۳: اسنیک ایتر در امریکا برای سنین بالای 17 سال، در آلمان بالای 16 سال، در سوئد و انگلستان بالای 15 سال و در کره جنوبی برای کاربران بالای 18 سال در نظر گرفته شده و در ایران این بازی غیر مجاز اعلام شده است.

کشور/نظام1234567891011121314151617+بزرگسالانتوضیحات
ایالات متحده آمریکا کانادا مکزیک ESRBeCEE10+TMAo
استرالیا ACBGPGMMA15+RCفروش، نمایش و کرایه بازی های گروه RC در کشور استرالیا ممنوع است.
نیوزیلند OFLCNZGPGMR13R15R16R18تمامی سنین میتوانند بازی های گروه M را خریداری نمایند اما استفاده از آن بر اساس نظر والدین برای گروه 16 سال و بالاتر است.
بریتانیا BBFCUPG121518تمامی سنین میتوانند بازی های گروه PG را خریداری نمایند اما استفاده از آن بر اساس نظر والدین برای گروه 8 سال و بالاتر است.
بریتانیا ELSPA[۱]3+7+11+12+15+16+18+بیشتر در برتانیا مورد استفاده است
اتحادیه اروپا PEGI3+7+12+16+18+In پرتغال، رده بندی با استاندارد PEGI کمی متفاوت است
فنلاند VET3+7+12+16+18+مصوب 1 ژانویه 2007
آلمان USKAlle6121618رسمی نیست
برزیل MJ/DEJUSER / L1012141618همین نظام در رابطه با تلویزیون و دیگر رسانه ها نیز اعمال می شود.
ژاپن CEROABCDZ
ژاپن EOCS/CSAGeneralR18+بیشتر برای بازی ها کاربرد دارد. (Dating simVisual noveland Eroge)
کره جنوبی GRBA121518تا قبل از سال 2006 بازی ها در کره جنوبی بر اساسKMRBطبقه بندی میشد.
تایوان CSRR
(General)

(Protect)

(Counsel)

(Restrict)
استفاده با کسب اجازه از آموزگاران یا مراجع ذی صلاح.
ایران ESRA+3+7+12+15+18 & +25بازی های داری صحنه های غیر اخلاقی، خشونت زیاد و ناقض هنجار های جامعه ممنوع می باشند.
TIGRSFamily FriendlyTeen ContentAdult Contentجهت استفاده تولید کنندگان مستقل بازی.
Apple4+9+12+17+برای بازی های شرکت Apple

پراکندگی

در تصویر زیر کشورهایی که از معیارهای مختلف رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای استفاده میکنند نشان داده شده است. کشورهای که با هاشور نشان داده شده اند از چندین معیار مختلف استفاده میکنند.

Video game rating systems map.svg