مطالعات اجتماعی هشتم

مطالعات اجتماعی هشتم

علوم اجتماعی
مطالعات اجتماعی هشتم

مطالعات اجتماعی هشتم

علوم اجتماعی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ( درس 7 )

زارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از ۱۸ وزارتخانهٔ دولت ایران و مسؤول برنامه‌ریزی، پشتیبانی و توسعه زیرساختار و توانایی‌های ملی مخابراتی و اطلاعاتی ایران است. محمود واعظی در دولت حسن روحانی تصدی این وزارت را بر عهده دارد.

پست[ویرایش]

پست در ایران پیشینه تاریخی دارد و قدمت آن هم به چند صد سال می رسد اما پست تا پیش از سال ۱۲۹۷ به صورت «اداره» بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره صورت می‌گرفت. در این سال به سبب موفقیت‌هایی که به دست آمده بود، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و ادارهٔ آن را به امین الملک وزیر وظایف و رئیس دارالشوری سپرد. وی یک سال بعد یعنی در سال ۱۲۹۸ از وزارت وظایف و ریاست دارالشوری استعفا کرد تا برای رسیدگی به امور وزارتخانه جدید فرصت بیشتری پیدا کند. وزارت جدید پست همچنان توسط امین الملک و میرزا رحیم که به معاونت این وزارتخانه منصوب شده بود اداره می‌شود. در ۱۵ جمادی‌الاولی سال ۱۳۰۳ جزوه‌ای کوچک در ۵۲ صفحه به نام تعرفهٔ ادارهٔ جلیلیهٔ پستخانهٔ ایران با چاپ سنگی منتشر شد. در این رساله نقشه‌هایی از جمیع تلگرافخانه‌ها، پست خانه‌ها و چاپارخانه‌ها و خطوط پستی آن ایام آمده بود. به موجب مندرجات آن رساله، کشور ایران در سال ۱۳۰۳ دارای ۷ خط اصلی و پنج خط فرعی پستی بوده‌است. از این سال به بعد تغییرات عمده‌ای در اداره یا وزارت پست آن وقت به جز تغییر در تشکیلات ساختاری و سازمانی آن صورت نگرفته‌است. پس از صدارت امیرکبیر تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ می‌نماید. به نحوی که فعالیت پست‌های کشورهای استعمارگر در ایران تعطیل می‌شود و پیک‌های پست ایران با نظم و نظامی که از سوی امیرکبیر در ترکیب وزارت پست شکل داده بود با سرعت و دقت بسیار امور مراسلاتی را انجام می‌دادند. پست در سال ۱۳۲۷ هجری قمری دستخوش تغییراتی شد و تشکیلاتی نو یافت.

تلگراف[ویرایش]

نخستین ارتباط تلگرافی در ایران در ۱۲۷۱ میان مدرسه دارالفنون و کاخ گلستان برقرار شد که مخابره‌ای آزمایشی بود.[۱] با این حال تلگراف از ۱۲۷۲، و در پی انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به آن در روزنامة وقایع اتفاقیّه، در ایران شناخته شد و اخبار گسترش تلگراف در جهان و کاربردهای متنوع و تسهیل کنندة آن، مکرراً گزارش گردید. در تمامی این گزارشها برای سیم و دستگاه تلگراف از تعابیری چون چرخ الماس، چرخ آتشی، سیم آهن، راه سیم آهن، چرخ صاعقه و سیم صاعقه استفاده شده‌است.[۲]شکل فرنگی این واژه ظاهراً در ۱۲۷۳ به صورت «تلغراف» به زبان فارسی راه یافت.[۳] یک سال بعد، کرشش اتریشی (معلم کل توپخانه در دارالفنون)، با نظارت و اهتمام علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه (رئیس کل دارالفنون)، از عمارت سلطنتی (کاخ گلستان) به باغ لاله زار سیم تلگراف کشید که اجرای موفقیت آمیز آن، منجر به گسترش خطوط تلگراف تا سلطانیه و زنجان گردید. اداره تلگراف در سال ۱۳۲۷ زمان به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف شکل تازه‌ای به خود گرفت. [۱]

تلفن[ویرایش]

در سال ۱۲۶۵ شمسی مصادف با ۱۸۸۶ میلادی، برای اولین بار در ایران، یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۷/۸ کیلومتر را بوآتال بلژیکی -که امتیاز راه آهن ری را داشت- کشید. مرحله دوم فناوری مخابرات در تهران از سال ۱۲۶۸ شمسی یعنی ۱۳ سال پس از اختراع تلفن با برقراری ارتباط تلفنی بین دو ایستگاه ماشین دودی تهران و شهر ری آغاز شد. پس از آن بین کامرانیه در منطقه شمیران و عمارت وزارت جنگ در تهران و سپس بین مقر ییلاقی شاه قاجار در سلطنت آباد سابق و عمارت سلطنتی تهران ارتباط تلفنی دایر شد. اما در سال ۱۳۲۱ ه.ق. اولین امتیاز تلفن به بصیر الممالک واگذار شد و به این ترتیب تلفن نیز در تهران شروع به کار کرد.در ۱۹ جمادی‌الثانی ۱۳۵۰ وزارت پست و تلگراف پیشنهادی به مجلس تقدیم کرد که با مصوبه‌ای سهام شرکت تلفن وقت را خریداری کند. پس از صدور این مجوز و خرید سهام شرکت تلفن از اواخر سال ۱۳۴۷ ه.ق. وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت. در سال ۱۳۰۲ شمسی قراردادی برای احداث خطوط تلفنی زیرزمینی با شرکت زیمنس و هالسکه منعقد شد و سه سال بعد در آبان ماه ۱۳۰۵ شمسی تلفن خودکار جدید بر روی ۲۳۰۰ رشته کابل در مرکز اکباتان آماده بهره‌برداری شد. در سال ۱۳۰۸ شمسی امور تلفن نیز تحت نظر وزارت پست و تلگراف قرار گرفت و به نام وزارت پست و تلگراف و تلفن نامگذاری شد. مرکز تلفن اکباتان در سال ۱۳۱۶ شمسی به ۶۰۰ شماره تلفن رسید و دو سال بعد بهره‌برداری شد و در سال ۱۳۳۷ به ۱۳ هزار شماره توسعه یافت. خطوط تلفن جدید یا کاریر نیز پس از شهریور ۱۳۲۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ارتباط تلفنی بین تهران و سایر شهرها گسترش یافت و مراکز تلفنی تهران یکی پس از دیگری تأسیس شد. هرچند امروزه متولی اصلی ارتباط تلفن ثابت کشور شرکت مخابرات ایران است اما دامنه فعالیتهای این شرکت محدود به تلفنهای ثابت نبوده و در زمینه‌های گوناگون از جمله سرویسهای جدید مخابراتی و داده هم فعالیت دارد . راهنمای تلفن ۱۱۸ نیز یکی از خدمات فعال در این بخش می‌باشد.

[۲]

موبایل[ویرایش]

پس از ورود تجهیزات تلفن همراه در سال 72 و نصب و تست شبکه در برخی از نقاط شهر تهران ثبت نام برای واگذاری سیم کارت آغاز شد. (در ادامه به تغییرات این قسمت و شکل گیری چندین اپراتور در این حوزه خواهیم پرداخت)

زیرساخت[ویرایش]

شرکت ارتباطات زیرساخت پیرو سیاستها و برنامه های کلان نظام جمهوری اسلامی در راستای ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، به عنوان شرکتی مستقل و به عنوان شرکت مادرتخصصی حوزه ارتباطات کلان ایران به فعالیت خود ادامه می دهد.

تنظیم مقررات[ویرایش]

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به ماده 7 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19/9/1382 مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است.

امور فضایی کشور[ویرایش]

سازمان فضایی ایران براساس ماده 8 و 9 مصوبه 68159 مورخ 22/9/1382 مجلس محترم شورای اسلامی، شورای عالی فضایی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت نهادهای ذی‌ربط زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس گردید و تا سال 1390 زیر مجموعه این وزارتخانه بود و سپس تحت نظر نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت.

داده و اینترنت[ویرایش]

هرچند اولین استفاده‌های از شبکه داده و اینترنت در کشور پیشینه مشخصی ندارد اما اینترنت بصورت عمومی از حدود سال‌های ۱۹۹۳ (معادل ۱۳۷۲ خورشیدی) برای استفاده‌های دانشگاهی و استفاده دروزارت نفت وارد ایران شد. در سال ۱۳۶۸ پس از افتتاح مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، بنا بر درخواست استادهای دانشگاه که در خارج از ایران با پست الکترونیکی آشنا شده بودند، فکر برقراری این ارتباط شکل گرفت. ابتدا مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایتالیا، مرکز مشابه در ایران به مرکز آکادمیک و تحقیقات اروپا (EARN) معرفی شد تا دسترسی به شبکهٔ بیت‌نت برای این مرکز فراهم شود. مرکز در ابتدا از طریق اتصال با شماره‌گیری (dial-up) و با استفاده از خط تلفن به دانشگاهی در اتریش متصل شد. پس از آن یک خط استیجاری (leased line) با دانشگاه وین برقرار شد. پس از آگاهی از پروتکل اینترنتی TCP/IP، مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران به سمت استفاده از اینترنت گام برداشت. ندا رایانه اولین شرکتی بود که برای نخستین بار امکان استفاده از پست الکترونیکی اینترنتی را برای عموم فراهم آورد، در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی نخستین تجهیزات جدی استفاده از اینترنت در مرکز ال سی تی شرکت مخابرات فراهم گردید و پس از آن با فراهم آمدن امکانات جدیدتری در مرکز دیتای شرکت مخابرات ایران کم کم پدیده اینترنت در ایران همه گیر شد و شرکتهای متعددی به فعالیت در این زمینه پرداختند. در حال حاضر نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیر ساخت به عنوان متولیان اصلی دیتا و اینترنت در کشور فعال اند. [۳]

فناوری اطلاعات[ویرایش]

در ایران همیشه بحث بر سر متولی اصلی فناوری اطلاعات وجود داشت تا با تغییر نام وزارت خانه در سال ۱۳۸۲ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهمتر از آن ایجاد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، خود را متولی اصلی فناوری اطلاعات در کشور مطرح ساخت. از این سال به بعد توسعه همه جانبه‌ای در این وزارتخانه صورت گرفت تا شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعه آن تشکل یافتند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخش‌های مختلف شدند.معاونت فناوری اطلاعات به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامه‌های بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد. آنچه مشخص است لزوم پیشرفت بخش فناوری اطلاعات کشور در سالهای آتی است و در حال حاضر بزرگترین شاخص پیشرفت رو به جلوی هر کشور با وضعیت فناوری اطلاعات آن کشور سنجیده می‌شود و این در حالیست که هنوز در ایران راه زیادی تا رسیدن به تراز کشورهای توسعه یافته در پیش داریم . امروزه ملاک عمل برای توسعه فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته سود ده یا زیان ده بودن این قسمتها نیست بلکه اعتقاد بر این است که گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خود باعث رشد و تکامل سایر بخشها بخصوص بخشهای دانش محور خواهد شد و با بالا رفتن سطح معلومات عمومی و تخصصی در همه حوزه‌ها کارکنان واحدهای مختلف نیز باز دهی خلاقانه بیشتری خواهند داشت و این در حالیست که با پیاده سازی شبکه‌های مناسب و ایجاد دولت الکترونیک بسیاری از هزینه‌ها بخصوص در وقت و سرمایه کشور کاهش داشته و در عوض شاخصهای رشد و توسعه با روندی منطقی رشد خواهند داشت . با این نگرش و شکل گیری تغییرات اولیه در واقع همزمان با تصویب لایحه تغییر وظایف و نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»توسط مجلس محترم شورای اسلامی و با توجه به تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، مجموعه قوانین وظایف و اختیارات جدید این وزارتخانه، تدوین و تصویب شد.هرچند بسیاری معتقدند هنوز نام فناوری اطلاعات جای کار بسیاری دارد.

شرکت‌ها[ویرایش]

از این رهگذر سه شرکت ارتباطات دیتا – که در سال ۱۳۸۴ به فناوری اطلاعات تغییر نام داد –زیر ساخت و ارتباطات سیار در کنار شرکت مخابرات ایران تشکیل شد.

بعلاوه شرکت مادر تخصصی مخابرات و پست، تشکیل دو سازمان فضایی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دو شورای فرابخشی با عناوین «شورای عالی فناوری اطلاعات» و «شورای فضایی»نیز بخشی از این تحولات به حساب می‌آید.

دانشگاه متعلق به این وزارتخانه تحت عنوان دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات ایران نیز به زودی به دانشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام خواهد داد.

اسامی شرکتها و سازمانهای وابسته به تفکیک:

  • شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران
  • شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول)
  • شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)
  • شرکت مادر تخصصی پست ایران
  • شرکت پست بانک
  • سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
  • شرکت فناوری اطلاعات
  • شرکت ارتباطات زیرساخت
  • سازمان فضایی ایران
  • مرکز تحقیقات مخابرات ایران
  • شرکت خدمات هوایی پیام
  • دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات
  • ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها (نماینده وزارت در استانها)
  • شرکتهای پست استانی
  • شرکتهای پست بانک استانی
  • کارخانجات تولیدی

ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها[ویرایش]

در سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور ساختار این وزارتخانه در استانها تغییر کرد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر و ناظر بر زیر مجموعه های پست ، پست بانک و شرکت ارتباطات زیر ساخت (بخش دولتی) و شرکتهای خصوصی حوزه اتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس گردید. تمامی وظایف سازمانهای وابسته به وزارت از قبیل سازمان تنظیم مقررات ، سازمان فناوری اطلاعات و غیره از طریق این ادارات کل در استانها پیگیری می شود.[نیازمند منبع]

اپراتورهای تحت فعالیت[ویرایش]

  • شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول)

در ایران این شرکت را همه با نام شرکت مخابرات میشناسند که پس از خصوصی سازی در سال 1388 شرح فعالیتها و نام این شرکت تغییر یافت، کلیه خدمات مربوط به اینترنت مخابرات و سرویسهای دیتا شامل MPLS ، اینترانت ، اینرنت ADSL و Dedicate (اختصاصی) از طریق این شرکت ارائه می شود.اکثر سرویسهای دیتا در ایران انحصاری و در اختیار آشنای اول هستند ولی در زمینه اینترنت ، شرکتهای pap (شرکتهای خصوصی ارائه دهنده اینترنت ازجمله شاتل،پارس آنلاین و ...) رقیب شرکت ارتباطات ثابت به حساب می آیند. [۴]

  • شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

پیشینه استفاده از تلفن همراه در ایران زیاد دور نیست نخستین مرحله از راه اندازی سامانهٔ تلفن همراه در سال ۷۳ با دایری ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران آغاز به کار کرد با توجه به نیاز و تقاضای مردم به اینپدیده فعالیت‌هایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف اصلی مجموعه مخابرات کشور قرارگرفت. در پایان سال ۸۲، این شبکه دارای ۳ میلیون و۴۵۰هزار مشترک بود که این تعداد به ۳۵ میلیون شماره در حال حاضر، رسیده. اکنون شبکه تلفن همراه علاوه براین، افزایش بیش از۳۸هزار کیلومتر جاده و ۱۰۷۸ شهر تحت پوشش دارد. بر این اساس در طول برنامه سوم ۴ میلیون و ۵۹۰شماره تلفن همراه واگذار شد.که با ۹۳۴٫۸ در صد رشد رو به رو بوده و ضریب نفوذتلفن همراه از ۰٫۷۸ در ابتدای برنامه سوم به ۷٫۵۰ در انتهای برنامه افزایش پیدا کرده‌است .

  • شرکت ایرانسل (MTN)

در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق ماده ۱۲۴ برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۸۲ اقدام به برپایی مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه نمود.

  • شرکت تامین تله کام (رایتل)

رایتل در سال 1389به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه کشور با انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل سوم موبایل علاوه بر خدمات نسل دوم نائل آمد و اکنون تمامی تلاش خود را معطوف ورود سریع به بازار مخابرات ایران نموده تا بدین ترتیب خود را به عنوان اپراتوری مشتری مدار و نوآور در بین رقبا معرفی نماید.

  • شرکت ایرانیان نت (پهن باند)

شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیــان­نت، اولین و تنها دارنده مجوز ایجاد شبکه دسترسی پهن­باند کشور مبتنی بر فیبر نوری درسال ۱۳۹۰ و با هدف ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری در سطح کشور و همچنین ارائه خدمات ارزش افزوده تشکیل شده است.

وزیران]

نام وزیرمنصبتاریخ آغاز بکارتاریخ پایان بکارگیری
محمد اسلامیوزیر پست و تلگراف و تلفندر دولت موقت
محمود قندیپس پیروزی انقلاب اسلامی از طرف شورای انقلاب به وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب شددر تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ با انفجار بمب توسط سازمان مجاهدین خلق در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی درگذشت
سید مرتضی نبویدر ۱۳۵۹ به سمت معاونت مالی اداری شرکت مخابرات و سپس به وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب شد.
سید محمد غرضیوزیر پست و تلگراف و تلفن۱۳۶۴۱۳۷۶
محمدرضا عارفوزیر پست و تلگراف و تلفنشهریور ۱۳۷۶خرداد ۱۳۷۹
نصرالله جهانگردسرپرست وزارت پست و تلگراف و تلفنخرداد ۷۹شهریور همان سال
سید عبدالله میرطاهریسرپرست وزارت پست و تلگرافمهر ۷۹دیماه همان سال
سید احمد معتمدیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتدی‌ماه ۱۳۷۹شهریور ۱۳۸۴
محمد سلیمانیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتشهریور ۱۳۸۴شهریور ۱۳۸۸
رضا تقی‌پوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتشهریور ۱۳۸۸آذر ۱۳۹۱
علی نیکزاد[۴]سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتآذر ۱۳۹۱
محمدحسن نامی[۵]سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتبهمن ۱۳۹۱۲۴ مرداد ۱۳۹۲
محمود واعظیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات۲۴ مرداد ۱۳۹۲

معاونته

  • معاونت ارتباطات و برنامه ریزی

مطالعه، تهیه و تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت، میان مدت وکوتاه مدت و اهداف کیفی و کمی بخش‌های مختلف ارتباطات و امور فضایی کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط. تنظیم و تلفیق پیشنهاد مواد و تبصره‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور فضایی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قانون برنامه توسعه پنج‌ساله کشور و پیش بینی برنامه‌ها، طرحها و منابع مالی مورد نیاز. تنظیم و تلفیق بررسی‌های انجام شده فنی و اقتصادی.

  • معاونت فناوری اطلاعات

بر اساس قانون وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده‌است، به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامه‌های بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد.این معاونت دارای سه اداره کل به شرح ذیل می‌باشد : - دفتر توسعه فناوری اطلاعات - دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات - دفتر امور زیر بنایی فناوری اطلاعات

  • معاونت حقوقی و امور مجلس

شرح وظایف دفتر امور مجلس: هم کاری در تهیه لوایح قانونی و تصویب نامه‌ها و آیین نامه‌های مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های وابسته. جمع آوری و تنظیم مطالبی که در مجلس شورای اسلامی در مورد وزارت خانه مطرح می‌شود و تهیه گزارش‌های لازم در این خصوص جهت مقامات وزارت خانه و سایر مراجع ذی‌صلاح. شرکت در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و ارایه گزارش لازم از مواد لوایح و طرح‌های مطرح شده برای مقامات وزارت خانه و سایر مراجع ذی‌صلاح.

  • معاونت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی

تسجیل و امضاء اسناد مالی مربوط به کارکنان وزارتخانه که در حدود اعتبارات مصوب از طرف ذی‌حساب مربوط تعهد می‌شود. امضاء احکام پرسنلی صادره از کارگزینی بر اساس اختیارات تفویض شده و اظهار نظر در زمینه پیشنهاد واحدهای تحت سرپرستی مربوط به پرداخت اضافه کار ساعتی کارکنان. مدیریت کلیه امور مربوط به وظایف کمیته اجرائی قانون استخدام کشوری و هیات ممیزه طرح مسیر ارتقاء شغلی. تایید و امضاء بودجه پیشنهادی وزارتخانه و موافقتنامه‌ها بر اساس اختیارات تفویض شده و پیگیری سیر مراحل تصویب آن.

  • معاونت آموزش و پژوهش و امور بین‌الملل

سیاستگذاری و تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت آموزشی، پژوهشی و فناوریهای نوین در سطح وزارتخانه‌ها، شرکتها، مؤسسات و سازمانهای وابسته. سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر وجوه اداره‌شده به منظور حمایت ازپروژه‌ها و طرحهای توسعه‌ای، اشتغال‌آفرین ویا صادرات کالا و خدمات مرتبط با بخشهای ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخشهای غیردولتی برابر ضوابط و مقررات مربوطه. سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در زمینه جلسات کمیسیونهای اقتصادی، نمایشگاهها و کنفرانسهای داخلی و خارجی در ارتباط با وظایف ذی‌ربط طبق دستور مقام مافوق. سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر کلیة فعالیتهای دبیرخانة شورای تمبر.


Emblem of Iran.svg

هدف و وظایف اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 الف – هدف

اعمال حاکمیت برطیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور در سطح منطقه و بین الملل و تمرکز امور سیاستگذاری, تدوین ضوابط واستانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی و فنّاوری اطلاعات نظیرخدمات جدید ومتعارف پستی, مخابراتی, فنّاوری اطلاعات, ارتباطات فضایی, ارتباطات رادیوئی,انتقال داده ها,انتقال صدا وتصویر ,سنجش از دور, ارتباطات رایانه ای و ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور, هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی , تجربی و فنّاوری اطلاعات در جهان .

 ب – وظایف

1-تدوین سیاستها و ضوابط کلی در زمینه توسعه ارتباطات و فنّاوری اطلاعات.

2-سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان و هدایت و نظارت بر شبکه های پستی, پست بانک و مخابراتی و فنّاوری اطلاعات کشور .

3- سیاستگذاری برای فعالیت بخش غیردولتی در قلمرو شبکه‌های غیرمادربخش پست و مخابرات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های مستقل و موازی پستی و مخابراتی با رعایت اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حسب مجوز هیأت وزیران .

4- ایجاد, نگهداری, بهره برداری و توسعه شبکه های مادرپستی و مخابراتی کشور.

5-تنظیم , مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و جداول و معیارهای استفاده بهینه ازفرکانس و مدارهای ماهواره ای و نظارت و حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس کشور.

6-صدور مجوز تأسیس و بهره برداری واحدهای ارائه خدمات پستی و مخابراتی و فنّاوری اطلاعات در سطح کشور در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

7-طراحی و تدوین نظام ملی فنّاوری اطلاعات کشور.

8-توسعه و ترویج ارتباطات و فنّاوری اطلاعات در کشور و تأمین زیرساختهای موردنیاز آن به منظور دسترسی آحاد مردم به خدمات پایه ذیربط .

9-تصویب سیاستها و هدایت امور مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی و صدور اجازه ورود و استفاده و ساخت ماشین های نقش تمبر و اعمال نظارت بر کلیه امور مربوط به آن.

10-عضویت در اتحادیه ها و مجامع بین المللی ارتباطی و فنّاوری اطلاعات به نمایندگی از سوی دولت و اهتمام به انجام تعهدات و قراردادهای بین المللی و دو جانبه پستی و پست بانک و مخابراتی و فنّاوری اطلاعات.

11-تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فنّاوری اطلاعات در کشور به مراجع ذیربط.

12-اعمال استانداردها, ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تأیید نمونه تجهیزات (Type Approval)  درارائه خدمات وتوسعه و بهره برداری از شبکه های مخابراتی, پستی و فنّاوری اطلاعات در کشور.

13-تدوین ضوابط حل اختلاف و تعیین اسناد مورد قبول محاکم قضایی در اختلافات و تخلفات مربوط به ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و ارائه به دولت جهت طی مراحل قانونی.

14-فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش غیردولتی در توسعه ارتباطات و فنّاوری اطلاعات.

15-حمایت از تحقیق و توسعه برای استفاده وسیعتر فنّاوری جدید در زمینه فنّاوری اطلاعات و اشاعه فرهنگ کاربردی آنها.

16-حفاظت و حراست و عدم ضبط و افشای انواع مراسلات و امانات پستی و همچنین مکالمات تلفنی ومبادلات شبکه اطلاع رسانی واطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی وحقوقی طبق قانون.

17-نظارت کلان بر فعالیتهای بخش غیردولتی در امور مربوط به مخابرات, پست, پست بانک, خدمات هوائی (پیام) و فنّاوری اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

  ج‌-   ماموریتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

ماده 1- نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه‎ای و نقش مهم و مؤثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست‎بانک و سنجش از دور ، درامور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی، اقیانوس‎شناسی در برنامه‎ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها ونیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری در چاچوب سیاستهای کلی نظام به شرح ذیل تدوین می‎شود :

ماده 2- بمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور درسطح منطقه و بین‎الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، مخابرات فضائی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده‎ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از دور ، ارتباطات رایانه‎ی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‎رسانی و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری ، در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فنّاوری اطلاعات درجهان ، بموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف وتلفن ، به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تغییر می‎یابدو کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست وتلگراف وتلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تفویض می‎گردد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
اطلاعات کلی وزارت
سازمان‌های پیشوزارت پست
وزارت پست و تلگراف
وزارت پست و تلگراف و تلفن
حوزهٔ قدرتجمهوری اسلامی ایران
ستادتهران، خیابان شریعتی
۳۵°۴۴′۲۰.۵″ شمالی ۵۱°۲۶′۴۸.۸۲″ شرقی
مختصات۳۵°۴۴′۲۰.۰۵″ شمالی ۵۱°۲۶′۴۸.۸۲″ شرقی
نهاد بالادستدولت جمهوری اسلامی ایران
سازمان‌های زیردستسازمان فناوری اطلاعات ایران
شرکت مخابرات ایران
شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول)
شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)
شرکت پست ایران
پژوهشکده فضای مجازی
شرکت ارتباطات زیرساخت
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
دانشکده علمی-کاربردی مخابرات

فضای مجازی




فضای مجازی واژه‌ای است که در دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی تخیلی شد و شاغلان در زمینه کامپیوتر و علاقه‌مندان به سرعت آن را به کار بردند و در دهه ۱۹۹۰ رایج شد. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در حال رشد بود و لفظ فضای مجازی می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را نمایندگی کند.

لفظ مادر فضای مجازی سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژه‌ای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانه اش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل به کار برد.              

گروه سنی ( درس 8)

گروههای سنی کودک و نوجوان: یک رده بندی خاص، برای تفکیک میان آثار مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بر پایهٔ این رده بندی، کلیهٔ کتابهایی که در این سازمان برای کودکان به چاپ می‌رسند، بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشیها، نوع مطلب، و معیارهایی از این قبیل، به شش گروه مختلف تفکیک می‌شوند. شش گروه بدین شرح است:

  • گروه الف: سالهای قبل از دبستان.
  • گروه ب: سالهای آغاز دبستان (کلاس‌های اول، دوم و سوم).
  • گروه ج: سالهای پایان دبستان (کلاس‌های چهارم و پنجم).
  • گروه د: دورهٔ راهنمایی.
  • گروه هـ: سالهای دبیرستان.

گفتنی است که این طبقه بندی ظاهرا مدتی بعد، قدری نیز دچار تغییر و اصلاح شد. بدین سان که گروه سنی الف و ب در آن قدری دچار تغییر گردید:

  • گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
  • گروه ب: سالهای دوم و سوم دبستان
  • گروه ج: سال‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان
  • گروه د: دوره راهنمایی
  • گروه هـ: سال‌های دبیرستان

این رده بندی از سال ۱۳۶۸ش در پشت جلد کتابهای کانون مشخصا ذکر می‌شود. هر کتابی که کانون چاپ کند، رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می‌توانند به سادگی دریابند که این کتابها هر یک برای چه مخاطبی مناسب، و قابل توصیه است. نیز، مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می‌توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده‌اند.

این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد.

گرچه گاه کلی گویانه گفته‌اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهرا تا کنون مطالعهٔ دقیقی درباره اسباب و علل توجه به این طبقه‌بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتابها صورت نگرفته است.

نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی (( درس 8))

نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی

ازرده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای نظامی است جهت طبقه بندی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس محتوای آنها توسعه یافته است. بیشتر این نظامها توسط بخش دولتی شکل گرفته اند و اغلب بر اساس رده بندی محتوای تصاویر متحرک هستند. این نظام به والدین کمک می‌کند که بر محتوای فرهنگی مورد استفاده فرزندان خود نظارت داشته باشند. با این حال اغلب والدین توجهی به برچسب رده سنی درج شده بر روی جلد بازی‌های خریداری شده توسط فرزندانشان نداشته و حتی خود نیز در هنگام خرید نسبت به این موضوع سهل انگار هستند.

این رده بندی بر اساس شرایط فرهنگی و ساختار اجتماعی جوامع بنا نهاده شده و به همین دلیل در مناطق مختلف جغرافیایی از رده بندی‌های متفاوت استفاده می شود. به عنوان مثال بازی متال گیر سالید ۳: اسنیک ایتر در امریکا برای سنین بالای 17 سال، در آلمان بالای 16 سال، در سوئد و انگلستان بالای 15 سال و در کره جنوبی برای کاربران بالای 18 سال در نظر گرفته شده و در ایران این بازی غیر مجاز اعلام شده است.

کشور/نظام1234567891011121314151617+بزرگسالانتوضیحات
ایالات متحده آمریکا کانادا مکزیک ESRBeCEE10+TMAo
استرالیا ACBGPGMMA15+RCفروش، نمایش و کرایه بازی های گروه RC در کشور استرالیا ممنوع است.
نیوزیلند OFLCNZGPGMR13R15R16R18تمامی سنین میتوانند بازی های گروه M را خریداری نمایند اما استفاده از آن بر اساس نظر والدین برای گروه 16 سال و بالاتر است.
بریتانیا BBFCUPG121518تمامی سنین میتوانند بازی های گروه PG را خریداری نمایند اما استفاده از آن بر اساس نظر والدین برای گروه 8 سال و بالاتر است.
بریتانیا ELSPA[۱]3+7+11+12+15+16+18+بیشتر در برتانیا مورد استفاده است
اتحادیه اروپا PEGI3+7+12+16+18+In پرتغال، رده بندی با استاندارد PEGI کمی متفاوت است
فنلاند VET3+7+12+16+18+مصوب 1 ژانویه 2007
آلمان USKAlle6121618رسمی نیست
برزیل MJ/DEJUSER / L1012141618همین نظام در رابطه با تلویزیون و دیگر رسانه ها نیز اعمال می شود.
ژاپن CEROABCDZ
ژاپن EOCS/CSAGeneralR18+بیشتر برای بازی ها کاربرد دارد. (Dating simVisual noveland Eroge)
کره جنوبی GRBA121518تا قبل از سال 2006 بازی ها در کره جنوبی بر اساسKMRBطبقه بندی میشد.
تایوان CSRR
(General)

(Protect)

(Counsel)

(Restrict)
استفاده با کسب اجازه از آموزگاران یا مراجع ذی صلاح.
ایران ESRA+3+7+12+15+18 & +25بازی های داری صحنه های غیر اخلاقی، خشونت زیاد و ناقض هنجار های جامعه ممنوع می باشند.
TIGRSFamily FriendlyTeen ContentAdult Contentجهت استفاده تولید کنندگان مستقل بازی.
Apple4+9+12+17+برای بازی های شرکت Apple

پراکندگی

در تصویر زیر کشورهایی که از معیارهای مختلف رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای استفاده میکنند نشان داده شده است. کشورهای که با هاشور نشان داده شده اند از چندین معیار مختلف استفاده میکنند.

Video game rating systems map.svg